torsdag 23 januari 2014

Reparation av möbler


Har idag börjat reparera några trasiga möbler. En stol mangla två ben och ett bord mangla ett ben.

Detta bordet behövde ett nytt ben. Här kom mina rörepinnar som jag köpte på någon kiosk till nytta. De har samma bredd som benen på bordet. 

Jag mätte och klippte till bitar 4 bitar i samma längd som bordsbenen. 1 bit blev lite längre än de andra 3.


Förklaringen till en längre bit och 3 kortare ser ni här. Innan jag limmade ihop de 4 bitarna som på bilden färgade jag bitarna några minuter i stark kaffe för att få samma färg som bordet.


Här är det färdiga resultatet. Bordet har fått nytt ben och nytt liv :)


Jag hade även en stol som var i behov av två nya ben. 

Benen klippte jag ur en träskiva som jag hade. Även dessa färgade jag i stark kaffe några minuter. 

För att enklare få dit benen utan att de skulle fara åt alla håll, så nöp jag "styrpinnar" från en knappnål som jag trädde in i benen och sedan lirkade dit i stolen. Limmade med Tacky Glue.

Såhär ser resultatet ut underifrån. Även denna stol fick en ny chans :)




























1 kommentar:

  1. Va fint det blev! Så kul att du kunde "rädda" dessa fina möbler! Hannah

    SvaraRadera